luni, 21 decembrie 2009

acum 20 de ani ( partea intai)

eram la coada la carne cu mama mea care il avea pe fratele meu in brate. se dadea 1 kg de persoana si erau discutii daca un copil in brate are nevoie de 1kg de carne, daca era corect sa primeasca. adica ce el mananca atata? uram cozile. de atunci am ramas asa. si la cea mai mica coada - urasc asteptarea.

aveam 5 ani cand ...m-am trezit la 4 dimineata si eram singura in casa. imi era frica de gandacii din bucatarie ( ai mei faceau mereu dezinsectie, dar tot veneau, periodic, de la vecini). alt fix cu care am ramas - gandacii. imi era frica singura: de gandaci( daca sareau pe mine?), de gaze ( daca aveau de gand sa se aprinda singure?), de galerii ( daca aveau sa cada?), de cutite( stiam din experienta ca taie si carnea ta). am sunat-o pe nasa, care a venit impreuna cu fata ei. cand s-au intors ai mei de la coada, au ramas uimiti de cate eram in casa. da, trebuia sa dormi noaptea la coada, in speranta ca venea masina de carne. sau ieseai la plimbare, dar stateai mereu cu ochii pe masina de lapte si de unt, pe masina de carne, pe masina de ulei, masina de zahar, masina de .... se gasea o singura pasta de dinti: sah si mat, pt fumatori. se gaseau in alimentara in permanenta cutii de creveti, suprapuse.

aveam 10 ani cand .... erau povestile maica-mii ca atunci cand eram eu mica, prin anii '70 era bine pe vremea lui ceasca. si statea la coada cu mine, dar cozi mici si atunci oamenii te lasau prin fata daca erai cu copilul in brate. asa si lua banane. se gaseau banane pe atunci. cum sunt bananele, ce gust au? sunt bune. dar lamai, lamai erau? sigur, si lamai. si avea in vitrina maica-mea un sapun de export cu miros de lamaie. si avea intr-un paner fruncte din plastic. deci aveam mirosul si forma unei lamai. dar cum era gustul? si atunci am gustat sapunul. avea gustul pe care mai tarziu il vor regasi in bomboanele bonibon.

aveam 13 ani cand ...era 21 decembrie. era vacanta dintre trimestre si amenintam sa raman corigenta la ,, constitutie". invatam acolo politica partidului in fraze de cate o pagina. si eram la coada la carne. tacamuri. da, 1 kg de persoana. si sa nu se bage nimeni in fata. taica-miu mereu se descurca. el era omul care tinea lista. nu erai pe lista, nu existai. si cozile erau imense. cam ca acum cand mai e vreun sfant la mitropolie.

si atunci a venit o doamna de vreo 40 de ani. agitata. cu parul in dezordine. spunea ca a fost la manifestatie. ca au fost batuti oameni. ca a iesit urat. si eu stateam si ma uitam la ea. era ... cum sa va spun eu voua: daca radeau adolescentii in masina pe care o asteptam cu orele, de ce radeau? ce era de ras? toti eram cenusii. fiecare zi la fel. si femeia aceea , cu parul in dezordine, ca e manifestatie. se intampla ceva?
visasem o data cu ochii deschisi ca eu sunt un personaj cu puteri supranaturale, ceva combinatie de amerindian cu karatist, da, si scapam tara de ceausescu. ce vroia femeia aceea, ce tot zicea acolo?

si mama m-a tras de mana, sa stam in rand, la coada. sigur e trimisa de securitate. daca am facut pomul sa nu spui la nimeni. mos craciun nu exista. e mos gerila.

am luat tacamuri. de curcan, uram curcanul. mancam orice, era carne. era mancare. ce atatea mofturi.

* ah, da, si un copil in brate era pretios, unii imprumutau de la vecini. si batranele in familie atunci erau necesare. cica faceau trafic. le-au lipsit cozile dupa revolutie. se adunau la inceput pe la colturi ca sa mai aiba cu cine vorbi. acum 20 de ani.
**si era afacere, o adevarata partida, sa te casatoresti cu un macelar :))

6 comentarii:

  1. Uraste-ma pentru repetitie daca vrei, dar... apuca-te de scris!
    Hugs!

    RăspundețiȘtergere
  2. Si eu urasc rau cozile! Nici daca sunt trei persoane nu stau la coada! Prietenii stiu de ce:)!

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  4. intamplarile acestea le spun in fiecare an, de 21 decembrie. ca sa nu uitam. ca sa nu ajungem se repete istoria, cel putin nu in viata aceasta.

    RăspundețiȘtergere
  5. eu aveam aproape zece ani pe 21 decembrie '89 :). eram clasa a patra. stateam pe stefan cel mare, una dintre artele mari care duceau spre televiziune, si pentru prima data am vazut pe geam taburi, masini blindate, oameni cu tortze si cocktailuri molotov si trasoare de arme automate cind s-a lasat intunericul. nu cred ca o sa uit zilele de atunci...

    RăspundețiȘtergere
  6. imi aduc aminte covorul rulat si pus de-a lungul canapelei; facem curatenie in casa de sarbatori, cum suna parchetul dezvelit, sub pasii nostri; am intrebat "mama, si daca se intoarce, ce facem?" eu ma gandeam ca o sa stie ca ne-am bucurat asa tare ca am scapat de el si ca o sa-i duca la inchisoare pe toti daca se intoarce; asta era amenintarea: "daca spui la cineva,mama si tata pot sa mearga la inchisoare"

    RăspundețiȘtergere