duminică, 11 octombrie 2009

2. george bălan - ,,celalalt eros" ( partea intai)

este a doua parte din trilogia acestui muzicolog roman, emigrat in germania in anii '70. prima parte aici. precizez ca nu am gasit a treia parte la raftul bibliotecii, deci nu va aparea prea curand si a treia carte din ciclu pe aici.
Aceasta a doua lucrare e o continuare a primeia, dar cu o detaliere a subiectelor abordate anterior. Materia este grupata in patru teme:
I. intre ambivalenta si ambiguitate= propune alte tipuri decat kinsey: bisexualul ( in centrul analizei caesar -pag.30-36, putin despre octavian 37-38, traian 38-39), heterosexualul homofob (hitler, napoleon), falsul misoginism al homosexualilor ( frumos pasajul acesta), aventurierul ( don juan ) si idealistul ( don quijote), homosexualul dezvaluit tarziu (leonard bernstein), dezamagitul de relatii heterosexuale/ de femei , respectiv de barbati (complexul lui orfeu), heterosexuali gayfriendly (jung , goethe, zola)
Ma voi opri asupra acelor capitole care mie mi-au placut mai mult sau imi par mie care v-ar interesa. Mi-a placut capitolul ,,Misoginia inascuta si cea facuta" pt ca deja mi-a fost dat sa intalnesc gay misogini, talentul pedagogic al lui george balan s-a dovedit util: m-a convins cu rabdare ca barbatului homosexual ii repugna nu femeia, ci relatia care ii este impusa de societate - casnicia. Sa zicem ca m-a convins. Atunci stiu ca o facuse si chiar ma induiosase. Acum nu mai sunt asa sigura.
Interesant la nivelul informatiilor este demitizarea unor personaje dragi heterosexualilor, reprezentand chiar mandria natiunii spaniole. Este cazul lui don juan si al lui don quijote. Ca intr-un cod al lui da vinci aflam ca statul spaniol ar fi sustras documente ( scrisorele de amor) ce ar fi dovedit ca don juan isi exagera aventurile hetero pt a-si ascunde adevaratele iubiri pt barbati. Tocmai de aceea schimba asa de des, pt ca sa se asigure ca relatiile cu femeile nu deveneau prea serioase si amenintau sa ii dezvaluie adevarata natura.
Don quijote si sancho panza erau de asemeni impreuna. La asta chiar am ras: dar tom si jerry, dar stan si bran? ce ziceti de bula si strula, pacala si tandala? Argumentele aduse de george balan ar fi homosexualitatea cunoscuta a lui cervantes si prezenta doar ca plasmuire a unei femei in viata lui don quijote. Stiam ceva de aceasta teorie, si ce, tot am ras.
Putin si despre complexul lui orfeu. Stiam de complexul lui oedip, ca voi de altfel. Dar de al lui orfeu , nu. Nu stiu daca exista in literatura de specialitate ( psihologie, ma gandesc), dar nici nu prea aveam de unde sa stiu de complex, daca nici mitul nu il cunoastem in intregime. Pt ca ni se spune doar o parte din el. Cel hetero - bineinteles. Se pare ca dupa ce nu a reusit sa o scoata pe euridice din infern, dezamagit, orfeu se indeparteaza de femei, iubind doar tineri barbati. Sfarseste omorat de menade - un fel de amazoane - geloase ca nu il putea ele fermeca. Capul taiat aruncat in marea neagra este gasit de sapho si ingropat pe insula lesbos. Un simbol al prieteniei dincolo de atractia sexuala, si prin aceasta adevarata, dintre gay si lesbiene.
II. amor socraticus = asa cum spune si titlul acestei teme, george balan urmareste cronologic influenta modelului socratic in iubirea homosexuala. Modelul socratic se defineste prin relatia dintre un erastos - un barbat matur si un eromenos - un adolescent, un tanar ce va beneficia de experienta omului matur. In iubirea de tip socratic totul se pastreaza la nivel platonic. De aici si termenul de ,, iubire platonica" ( de fapt treb ,,socratica"). Socrate spune deseori in ,, Dialoguri " ca puterea si-o trage din admirarea frumusetii acelor tineri ce il inconjoara, dar a reusit sa-si invinga nevoile trupesti. Deci, pt modelul socratic = partener tanar/adolescent, iubire platonica. Atractia sexuala devine sursa de energie in vederea educarii, cunoasterii. Iubirile lui socrate - nume capitole in ,, Dialoguri".
Modelul socratic in umanismul renascentist ( neoplatonismul) : marsilio ficino, laurentiu magnificul - duce de florenta, pico della mirandola. Iubirea neoplatonica traieste cu teama alunecarii in trupesc pe care o considera pacat, este asexuata prin exces de idealizare. Modelul mai mult decat cel socratic, este cel crestin - isus cu grupul de discipoli.
Abia odata cu michelangelo - prin pictura renascentista - modelul socratic capata senzualitate. Lungi pagini dedicate descrierii statuilor si picturilor lui michalangelo care ar demonstra ca , daca luam de pe ochii voalul cu care ne-au obisnuit sa vedem educatia stramta heterosexuala, putem observa cu usurinta ca temele religioase sunt doar pretexte pt artist de a elogia frumusetea corpului tanar barbatesc. 138-156
Efecte ale renasterii pe continent : erastmus de rotterdam 156-161, montaigne 161-171, cyrano de bergerac, francis bacon 172-176.
Ma voi opri putin aici pt ca mi-au placut f mult fragmente din eseul sau ,, despre amicitie". Eseul este dedicat lui la boetie, factorul viril din relatia dintre cei doi, cunoscut acum doar prin efectul pe care l-a avut prin montaigne.
,, sufletele noastre au tras atat de mult timp impreuna, s-au privit cu atat de fierbinte iubire si o astfel de iubire care se dezvaluie pana in adancul maruntaielor unul altuia, ca nu mai cunosteam pe a sa ca a lui sau ca a mea, dar fara indoiala m-as fi bizuit mai curand pe el decat pe mine insumi".
,, ne cautam inainte sa ne fi vazut, prin vesti pe care le auzeam unul de altul, impatimindu-ne mai mult decat ar fi justificat-o aceste vesti, cred eu prin randuiala de sus: numele noastre deja se imbratisau. "
a doua regenerare a iubirii socratice apare in sec 18 prin redescoperirile arheologice ale greciei antice ( winckelmann), prin sonetele unui autor uitat azi august von platen. George Balan sustine ca acesti doi oameni de cultura au fost dati uitarii tocmai pt ca si-au recunoscut public homosexualitate, cat erau in viata au fost marginalizati, morti - s-a asternut cenusa peste ei pt ca opera lor nu putea fi sub nicio forma reinterpretata ca heterosexuala.

( continuare data viitoare ca deja nu mai pot: mai am atatea de facut, mii de scuze, asta e) o seara frumoasa!

2 comentarii:

  1. multumesc mult de tot pt acest articol... l-am citit pana la ultimul cuvant si mi se pare extrem de interesant... stiu, nu prea am de "comentat" la el, caci prezinta niste fapte corecte... astept cu nerabdare continuarea... poate as avea totusi o observatie cu privire la "homosexualul misogin"... eu nu am intalnit gay misogini, deci cred ca aceasta categorie exista doar in mintea unor heterosexuali, care au impresia ca gay-ii urasc femeile. nu, nu le urasc, doar ca sunt atrasi sexual de barbati. atat. cat despre povestea lui orfeu, m-a incantat prezentarea legendei si a gestului lui sapho...

    RăspundețiȘtergere
  2. ma bucur mult ca ti-a placut :)

    povestea aceea are semnificatii profunde, prietenia dincolo de atractia sexuala si poate de aceea mai ,, adevarata" intre o femeie si un barbat.

    RăspundețiȘtergere