duminică, 20 septembrie 2009

ce as vrea sa retin din cartea asta

Normal ar fi sa le retin pe masura ce le citesc, dar are si memoria mea o limita. Sa le scriu in agenda - agendele la mine sunt pt a se pierde. In jurnal - jurnalele sunt pt a le sterge odata la cateva luni pt ca apar persoane interesate sa le citeasca. Asa ca pe blog e cel mai bine, poate si voi ati vrea sa le retineti si oricum cine citeste ce scrie in urma, asa retin eu (macar atat - locul!!!) ca am scris pe aici asa ceva.
Le scriu aici ca sa pot sterge linistita ce am scris cu creionul pe marginea cartii :D ( totusi nu e cartea mea si nu tin sa imi citeasca oricine tampeniile)
Carti pe care sa le citesc:
Ø andre gide - ,,corydon" ( un fel de dialog pe modelul celor lui platon) si ,, daca samanta nu moare" (if i die) (o confesiune) de andre gide,
Ø ,,le livre blanc" de jean cocteau. Vezi google books
Ø ,,de profundis" - stiu, stiu, mie rusine, mereu am zis ca o sa o citesc si mereu am amanat
Ø margueritte yourcenar - memoriile lui adrian ( regele roman)
Filme de vazut:
Ø visconti ,, ludowig" (despre regele bavariei, actorul din rolul regelui era un fel de eromenos al lui visconti, cica 'vaduv la 32 de ani' se intitula un capitol din cartea sa biografica - cu referire la moartea prof sau),
Ø un film in regia lui cocteau cu jean marais in rolul principal, of course, de preferat ,, coridon" sau ceva din trilogia lui orfeu.
Ø ,,lion in winter" anthony harvey ( peter o'toole,hepburn, hopkins)
Ø the queen christine (1933 - slabe sanse) cu greta garbo - ea insasi lesbi
Filmul ,, maurice" de james ivory este dupa romanul lui e.m. foster. Acesta e filmul care nu a putut fi filmat intr-o universitatea mare din U.K. pt ca mintile luminate de acolo au considerat ca nu e un roman ,, reprezentativ" pt opera acestuia? (uite daca nu scriu!). in fine, zice balan ca la baza romanului sta admiratia acestui scriitor care nu a fost capabil sa isi recunoasca public preferinta fata de cuplul edward carpenter - un fel de activist gay pe atunci - si un tanar ; impreuna au infruntat anglia victoriana homofoba
Kalokagathon - poate retin si eu cum se scrie odata pt totdeauna. Kalos -frumos ( pana aici pot: e calofilie, caligrafic, e si vopsea de par :D), agathon - binele( aici mai greu: era un ministru parca, dar trecator, dap va fi greu sa retin.) si k dintre kalo si agathon ?de unde vine? Oricum e principiul grec privind imbinarea dintre bine si frumos. Frumosul etic si frumosul estetic.
Ca ovidiu a fost exilat pe malul nostru la marea neagra stim cu totii. ce nu stiam : orfeu , dupa ce sufera ce sufera dupa euridice, pleaca in tracia, pe acelasi mal al marii negre si este fermecat de barbatii traci , dintre care se distinge calais ( nu seamana tare cu calatis?). sta scris in metamorfozele lui ovidiu: ,, fu el cel care a invatat popoarele traciei sa-si indrepte iubirea spre tinerii cei fragezi si sa se desfete cu scurta primavara a acestor ani, culegandu-le primele flori". Si acum apar menadele: ,, femei stranii si salbatice, amestec de amazoane si preotese ale unui cult orgiastic." Suparate pe indiferenta lui ovidiu la farmecele lor si mai pe faptul ca le fura barbatii, l-au prins, ciopartit si cap aruncat in mare. Mei, deci asta se intampla pe langa constanta noastra! De asta sufera barbatii romani de complexul castrarii :D. menade,ha? Misto, mi-a placut. Si cu amestec amazoane si cult orgiastic. Frumos, frumos. Acum stiu de ce am citit aceasta carte.
In fine , povestea mai zica ca sapho i-a gasit capul si l-a ingropat sub un arbore. Ok, ok, facem pace. Oricum, doar glumeam. desi am sesizat ceva misoginism la balan , intalnit si la alti gayi : cica transexualii ,, au o motivare profunda, nimeni nu poate fi atat de nebun, incat sa vrea a deveni din barbat femeie. " serios?!
Spre sfarsitul vietii frederic cel mare se adanceste in mizantropie si cere cu limba de moarte sa fie ingropat langa cainele sau, din motive tehnice dorinta nu i se poate indeplini, desi incercari in acest sens au existat ( da, deci asta e informatie de amuzat fete la o bere).
Intr-un poem al lui frederic cel mare se spune: ,, ce iti inchipui ca facea ioan/ aflandu-se mereu langa isus? Un ganymede prea iubit era el. "
Ganymede asta era un un print troian rapit de zeus pt a-l face paharnicul sau. E prototipul tanarului frumos, fermecator.
Ca mi-am amintit, tot ceva ce ar tine de cultura generala. Si stiam si de la CMI. Dante in infern il gaseste pe maestrul sau si ii spune replica incarcata de simbolism: ,,siete voi qui, ser brunetto? - cum, dvs aici, domnule brunetto? ( cred ca ar putea fi folosit cand gasesc pe cineva intr-o situatie jenanta ). Brunetto latini era homosexual, era o dezvaluire prezenta lui in iad.
Cuvantul sodomit - de unde a ajuns sa aiba acest sens. In geneza, cap 19 , spune ca lot, venetic in sodoma , primeste in vizita doi straini ( doi ingeri zice biblia). Acum tot iadul se declanseaza de la un verb,, a cunoaste". Biblia zice ca sodomitii cer sa ii cunoasca pe cei doi straini. Adica na, intrasera niste straini in satul lor, strain de loc era si lot, vor sa stie cine sunt acestia. Atat. Nu sa ii cunoasca in sensul acela - cum maria nu ,,a cunoscut" barbat desi era gravida, nu in acel sens!!! Si bolnav e cel care asta a inteles. Obsedat de sex!
Deci de la sensul secundar al verbului ,, a cunoste" a pornit toata povestea aista cu sodomitii. Singura vina a sodomitilor era inospitalitatea, suspiciunea poate exagerata. Dar iata ca a existat un pictor care a facut din acest nume o mandrie: Il sodoma ( pictor renascentist, contemporan cu leonardo), asa ca v-a luat-o inainte.
o teorie ciudata avansata de g. balan: ca intoleranta fata de homosexuali e de fapt teama ancestrala fata de o iubire care presupune acumulare de energie. Povestea e de altfel frumoasa, cu o statuie din atena reprezentand un cuplu de barbati indragostiti(care avusesera curajul sa omoare un monstru de care se teameau toti cei ,,normali"). statuia este asezata intr-o piata si toti se fereau sa o atinga - poate pt ca absorbea energia, nu stiu, zic si eu- balan recurge la teoria inconstientului colectiv al lui jung. ( pag. 268-269)
originea cuvantului pederast : ,, paiderastia" e un amestec de erotic , dar si de pedagogic care nu poate fi ignorat in orice istorie a educatiei. Paiderastia unea un maestru - varstnicul erastos/ pl. erastoi si un invatacel - adolescentului eromenos / pl. eromenoi. Paidos = baiat in greaca.
Gorki - comunistii si hitleristii . asemeni altei minoritati, homosexualii au fost vazuti pe rand, intai de hitleristi, apoi de comunisti ca o caracteristica a taberei adverse, ca o dovada a bolii societatii. Hitler il omoara pe rohm , un comandant hitlerist devenit periculos de puternic, pt ca era homosexual desi stia demult acest lucru. Doar ca pana atunci nu il deranjase. Si acum apare replica lui tataie gorki: ,, exterminati-i pe homosexuali si fascismul va disparea" . da, tapi ispasitori pt ambele tabere extremiste. Homosexualitatea presupune libertate, neamestecul statului in viata privata si acest lucru nu poate fi acceptat de un stat totalitar.
Biblia si homosexualitatea: Isus nu a vorbit nicaieri in evanghelii impotriva acestui lucru. Apostolul pavel este cel obsedat de sex, dar de sex in general. Adica el accepta casatoria ca ultima solutie, daca e prea mare mancarimea decat sa se pacatuiasca prin onanism ( vai ce cuvinte mai folosesc si eu!). in rest, apostolul o tine numai in sexul e murdar pana la fixatie de parca dumnezeu nu ar avea altceva mai bun de facut. ( pag. 157 - contine acuze mult mai grave de tipul: ,, istoria crestinismului a inceput ca un fenomen de psihopatologie sexuala?")

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu